Resebrev 26

Posted by on April 27, 2013

Leros den 27 april 2013

Efter en lugn natt i den skyddande viken i Fetihye startar resans kortaste etapp. Vi går 300 meter och lägger oss i marinan. Det är lite dyrt men vi behöver bunkra proviant och vatten. Vi fixar en lyxmiddag i saluhallen med oxfile och färsk sparris. Vi äter gott ombord.

Stan är fin om än lite turistisk. På kvällen passar vi också på att duscha i marinan. Nästa dag tar vi en tur på stan och fixar biljetter till en turbåt. Fram på eftermiddagen tuffar vi ut 300 m och ankrar igen.

Nästa dag tar vi gummibåten till killen som vi köpte båtutflykten av. Där möts vi av vår chaufför som tar oss till Ölu-Deniz där vår utflyktsbåt väntar. Vi åker till ”Butterfly valley”. Den är väldigt isolerad och kan bara nås med båt. I den lilla dalen finns lite av en hippie-koloni med enkla restauranger och enkelt logi. Genom att byta båt får vi 2 timmar och hinner gå upp till dalens slut där en bäck forsar ner. Sen fortsätter färden till ytterligare några vikar. Väl i Ölu-Deniz får vi bilskjuts hem av skutkaptenen för 20 Lira. Han visar oss sin hemby på vägen tillbaka. Vi passerar också en övergiven stad som var grekisk. Grekerna skickades hem på 20-talet och staden blev övergiven.

Vi kan fortfarande köra på marinans Wi-Fi så vi får fortfarande valuta för marinaavgiften.

Sen bär det av norrut. Efter ett stop i en vik når vi Bozuk Buku där vi ankrar längst in i viken. Vid infarten till viken finns ruinerna av ett kastell från antiken och nästa dag promenerar vi dit och kollar. Vi stannar till på en strandrestaurang för ett glas vin på vägen tillbaka. Vi får också sällskap av deras trevliga hund ända fram till gummibåten. Då vi ror ut sitter han på stranden och tittar efter oss.

Strax efter att vi kommit till båten börjar det ösregna. Vi har bra timing. Hela viken är full av ruiner efter den antika staden Loryma. Det är häftigt, det är liksom rester av en försvunnen civilisation. Den hårda nordvästvinden gör att vi ligger kvar ett par dar och hinner se ruinerna ordentligt. Motvinden ligger kvar men inte så stark så vi går upp till Datca där vi ankrar. En mysig stad med ankringsplats i vindskydd. Här har vi varit förut så vi känner oss hemma.

Nästa stop blir Bodrum där vi har tänkt klarera ut från Turkiet. Ännu är det inte många båtar i rörelse så vi hittar en bra ankringsplats. Enda problemet är Club Halikarnassos på stranden där disko-musiken skvalar till långt in på natten. Nästa dag tar vi gummibåten till stan och skall klarera ut. Efter ett antal fruktlösa försök så ger vi upp och anlitar en agent för 100 Lira. Han fixar allt så det är värt vartenda öre. Annars är Bodrum typisk charterort med en massa turister och hundratals turbåtar.

Nu hissar vi Grekisk destinationsflagg och Q-flaggan som betyder att man vill klarera in. Vi får plats i stadshamnen i Kos alldeles under kastellet. Vi stöter också på Bo och Vivi igen. Första delen av inklareringen går bra sen strular det lite så vi hinner inte klart. Nåja det kommer en dag imorgon också. Den dagen klarerar vi färdigt och skaffar grekiskt telefonabbonemang. Vi handlar också lite proviant. Betydligt dyrare än i Turkiet. Bara vin sprit och öl är billigare. Dessutom finns det ju fläsk här.

På eftermiddagen lägger vi ut och går till Nisos Pserimos. En liten ö med en liten vik där vi lägger oss långsides med en kaj. Längst in i viken finns ett 20-tal hus och en sandstrand. Vi tar en promenad och tittar in på en restaurang och undrar om dom har öppet. Det beror på vad ni skall ha svarar en kille. Tja säger vi en öl kanske. Det fixar vi och jag bjuder säger han. Vi inbjuds att sitta ner vid hans bord och vi har en lång trevlig pratstund. Dom håller på att förbereda för turistsäsongen.

Nästa stop blir Leros där vi siktar på Alinda. En by i en vik på Leros. Hasse vill fira sin födelsedag där på ”Heligt vatten”. Den berömde författaren Göran Schildt bodde nämligen här och hade sin båt Daphne ankrad i viken mellan alla sina seglatser runt Medelhavet. Så får det bli och vi ankrar vid 12-tiden. Helen har fixat presenter och födelsedagslunch med jordgubbar melon och vitt vin. På kvällen far vi in och äter födelsedagsmiddag. Det blir sea-food och en massa gott. Medans mörkret faller över viken dricker vi kaffe på maten och sippar på en Metaxas.

Dagen efter hyr vi moppe och kör runt hela Leros. Ön var italiensk fram till 1948 och där fanns en flottbas på en plats som heter Lakki. Staden är fortfarande starkt präglad av det. Lakki byggdes som en italiensk mönsterstad på 20-talet. Det finns en massa hus i italiensk art-deco stil. Vi tar också en promenad i Platanos. Den ligger ett par kilometer från vår ankringsplats och är en blandning av italienska villor och typiskt grekiska vita hus.

Nu drar vi vidare.

Fortfarande vid gott mod

Hasse och Helen

One Response to Resebrev 26

1. Hannes

Härligt! Nu har vi bokat biljetterna. Ska bli skönt att komma ner på besök, fast Hanne är vettskrämd av den där U-båten.

Kneipningen ser specielt härlig ut.