Sista resebrevet

Posted by on August 4, 2016

Hudiksvall 3 augusti 2016

Så börjar den sista etappen av vårt resande liv på Tabaluga. Vinden på 8-10 m/s från S/SV håller i sig och trycker oss mot kajen i Nysted. Vi lägger ett spring och kör framåt på det och kommer oss loss och får en sista knuff ut av en tysk båtgranne. Han ska till Rostock idag, inget vi avundas med tanke på det vågsvall han får i sidan. Själva färdas vi i slör efter det att vi rundat Gedser udde. Vid 16.00-tiden lägger vi till i marinan i Klintholm, strax väster om Möns klippudde. Vi hinner få en fin långsidesplats innan mängder av seglare anländer. Det blir mer än fullt, men självklart får alla plats och visst erbjuder vi en tysk seglare att ligga utanpå oss. – Men vi går kl 06.00, upplyser vi dem om. Okej, ingen fara, vi går kl 05.00, svarar de. Men helt nyvakna tittar de ut då vi knackar på deras båt kl 06.00. Nå, vi kommer i alla fall iväg i tidig morgon och har stora förväntningar på en härlig segling till Ystad, i sol och västliga vindar runt 8 m/s. Men SÅ bra blev det inte: bara lite sol mellan stora regnmoln, vinden avtar och vi har dyning både från sydväst och från nordväst, uppifrån Öresund. Det blir en rullig färd där vinden slås ur seglen så det blir motorgång hela vägen utom de sista 10 NM då vi kommer i lä av kusten och kan segla på läns. Glatt överraskade blir vi dock av priset i Ystads marina: 200 kr, dock exkl el och vatten men med WiFi. Priserna har alltså inte stigit nämvärt under de senaste fem åren och är betydligt lägre än de vi vant oss vid i Medelhavet. Vi går till en båtshop för att köpa en hamnguide över Sveriges gästhamnar (vår egen + de svenska sjökorten har vi i nitisk ordningsiver städat undan i något förråd nå´nstans). Vi får veta att den aktuella hamnguiden inte längre finns att köpa, men sen finner vi en motsvarande guide i marinan som dessutom är gratis. Fint! Det får räcka tillsammans med plottern så länge.

Åter uppe med tuppen och 07.00 lägger vi ut från Ystad. Det är kav lugnt och dyningen har lagt sig. Det var länge sedan vi såg ett så stilla hav – tror det var i fjol vår, då vi gick från Sicilien till Sardinien. Vinden tar sig dock och vid 17.00-tiden seglar vi in mot Åhus hamn där vi lägger till i Kristianstads segelsällskaps marina, på ”andra sidan” ån. Men det finns både roddbåt och cyklar att låna om man inte vill ta en längre promenad över bron in till centrum. Men det vill vi och förutom att handla så bokar vi en guidning på Absolut-muséet. Men den guidningen visar sig bestå av enbart ett föredrag med bilder i en utställningshall, alltså ingen guidning i fabriken. Fast lite intressant ändå – vi visste inte att varumärket ABSOLUT är så stort, det är det största lokalproducerade brännvinet i världen.

Vi ligger kvar i Åhus en dag, en riktigt regnig dag! Lånecyklarna brukas för ett besök i St Mariakyrkan där en pop-kammarorkester ger konsert – riktigt bra, och vi köper en CD.

Dagen därpå blir det tidvis en tuffare seglats, snett över Hanöbukten med sikte mot Sandhamn, på utsidan av den nordöstra udden öst om Karlskrona. Vinden ökar under eftermiddagen till 12-14 m/sek. Vi har visserligen slör men planerar ändå att ta inomskärsleden förbi Karlskrona. Vid inloppet upptäcker vi dock att vi missat en öppningsbar bro – och vem vet hur och när den öppnar? – så enklast är att vända om och gå utomskärs. Det blir till att gå i motsjö och senare med sjön i sidan innan vi rundar udden och kan slöra in i Sandhamns trygga hamn. Dagen därpå blir det härlig segling i tidvis sol och måttliga vindar snett akterifrån. Genom Kalmar sund med sikte på ankring vid en SXK-boj, en av Svenska kryssarklubbens bojar som man får nyttja 24 timmar och som ska ligga i en liten skärgård utanför Ljungnäs. Undrar om den finns kvar? Vårt häfte över bojarna är ju några år gammalt. Vi snirklar oss in i den utprickade leden – och visst! Där ligger en blå boj i stilla vatten mellan små öar. Solen skiner och Hasse tar sitt första dopp i svenskt farvatten – inte varmt men uthärdligt. För övrigt kan sägas att vi på vår färd upp mot Stockholms skärgård bara under ett par timmar har kunnat segla i kortbyxor. Det har varit full mundering i varma heltäckande/regntåliga plagg som gällt. Ja, det är väl typisk svensk seglarmundering, tänker vi och känner oss inte direkt missnöjda. Vi har ju haft vårt av sol och värme. Fast vi saknar faktiskt möjligheten att ta sig ett dopp och Helén saknar sina simrundor runt båten. Det är inte att tänka på nu. En dag mätte vattnet 13 grader, ytvatten i soligt väder!

Åter upp i ottan – kl 06.00 gör vi loss från bojen för att hinna till Oskarshamn i tid. Det är lördag och vi behöver komma till en Teliabutik innan stängning, för att fixa WiFi på båten. Vi siktar på att komma fram före 13.00 – en tänkbar stängningstid. Vid inloppet i hamnen, strax innan marinan blir vi stoppade, tillsammans med flera andra båtar. Vi får vänta ca 20 min på ett båt-race som går av stapeln i hamnen – Snopet! Nu kanske vi inte hinner? Oturen uppvägs dock av ett mycket trevligt mottagande av hamnvärden Rasmus som möter varje båt i sin dinge och visar väg till kajplats. En ordning som han kanske har tagit med sig från sina år vid en marina i Kroatien? Eller så beror det på att marinan idag förväntas bli smockfull eftersom man anordnat rockfestivalen ”Latitud 57” med gäster som Niclas Strömstedt, Måns Selmerlöv m fl. Vi får en bra plats långsides kaj, bakom scenen så volymen är ok och Hasse hinner till teliabutiken innan stängning kl 15.00.

Dagarna därpå är det ankring som gäller. Vi upptäcker att inomskärsleder börjar redan i Oskarshamn och de erbjuder fina ankringsvikar: det blir Kårö, Nord Småskärsfladen och Galtviken. Då vi reste söderut var vi ivriga resenärer och tog rakaste vägen söderut från Valdemarsvik men nu ger vi oss tid att studera den vackra skärgården på nära håll. Och vi har gott om sällskap på vägen så det gäller att ha väjningsreglerna klart för sig.

Nästa marina och proviantställe blir i Nyköping och här får vi påhälsning av sonen Jakob med familj. Kul att besöken på Tabaluga nu kan ske mer spontant. De stannar över natten och dagen därpå tar vi en promenad i den charmiga sommarstaden innan de återvänder hem. På kvällen roar vi oss med en friluftsföreställning av ”Nyköpings gästabud” på slottsgården.

Snart mönstrar nya gäster på i Gustavsberg, för att cruisa runt i Stockholms skärgård några dagar. Prognosen lovar äntligen soligt och varmt väder. Det hoppas vi på och tar oss i måttliga/friska SV- vindar vidare utmed kusten med stopp i ett par ankringsvikar innan ankomst.

Det är ett glatt gäng som hoppar ombord i Gustavsberg: dottern Erica med barnen Leah, Lucas och Ludvig. Det blir några härliga dagar i Stockholms skärgård: soligt väder, måttliga vindar och mängder av ankringsvikar att välja bland. Sista natten väljer vi dock marinan i Furusund för att våra gäster ska få uppleva lite skärgårdsidyll. Trots att de stora färjorna passerar strax utanför är vågsvalet inte alltför besvärande. Här mönstrar våra gäster av och vi fortsätter med siktet mot Hudiksvall. Efter ankring vid södra Arholma är vi åter vid öppet hav. Vindarna är fortfarande med oss och vi slörar sakta upp till Öregrund. Nu är vi i välkända vatten och Gävlebukten visar sin vänaste sida mot oss då vi dagen efter drar vidare till Segelvik som är Söderhamns segelssällskaps uthamn: äntligen en vedeldad bastu! Nästa dag tar vi en kort etapp till ”Agö storhamn”, som utgörs av en djup vik med gästbrygga och två SXK-bojar. Vi angör vid boj och avnjuter en sista grillmiddag. Vattnet är 20 gr så det blir också ett ”sista” kvällsdopp. Nog blir det fler grillmiddagar och kvällsdopp, men inte på den här resan som slutar dagen därpå då vi lägger till i Hudiksvalls sjösportssällskaps hamn. Vi hälsas hjärtligt välkomna av hamnvärden och visas till vår egen bryggplats – gästhamnsplatser är till för turister men vår plan är att bli hälsingebor. Vi är alltså hemma och resan är slut.

Fortfarande vid gott mod tar vi oss an framtida utmaningar på fast mark